Groninger Museum
Kleur
Omschrijving
De leerlingen krijgen een interactieve rondleiding waarin kleur centraal staat. Vervolgens gaan ze in de atelier een kleurig kunstwerk maken.
Groepen 1 t/m 5
Kijk naar de Prouststoel van Mendini. Waar komen die “pixels” vandaan? Wat hebben ze te maken met de trap en de tegeltjes op de muren? Wat gebeurt er als de kleuren van een Ploegschilderij weg gepuzzeld worden? En wat als een saai schilderij plotseling vrolijke kleuren krijgt? Kleuren staan centraal tijdens deze rondleiding, vooral de kleuren op de kunstwerken.
Atelier
In het kinderatelier gaan de leerlingen met kleuren werken. Hoe maak je zelf kleuren? Met prismabrillen kunnen ze de regenboogkleuren herkennen. Ze maken een kleurig werkstuk.
Groepen 5 t/m 8
Kleur staat centraal. Een replica van Dijkstra’s portret van Jan Wiegers ligt op de grond. De leerlingen leggen op het portret gekleurde rondjes met de meest voorkomende kleuren. Het kleuren palet van de Ploeg is een feit geworden! Waarom gebruiken ze juist deze kleuren? Wat hebben deze “pixels ”met de stoel van Mendini te maken? De leerlingen gaan vooral zelf actief kleur bekennen in het museum.
Atelier
De leerlingen kijken met prismabrillen en herkennen de regenboogkleuren. Door middel van een experimentje ervaren de leerlingen het begrip “Nabeeld”. De leerlingen gaan een werkstuk maken gebaseerd op kleur.
Algemene informatie
PO: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.