Mirjam Offringa Producties
Ik zie, ik zie.....
Omschrijving
We kennen allemaal wel het spelletje IK ZIE, IK ZIE, WAT JIJ NIET ZIET dat we vroeger vaak uit verveling speelden, maar ons ondertussen op scherp zette. In deze workshop gaat dit spel verder. We kijken met het oog van de kunstenaar, fotograaf en videomaker. Naar architectuur, abstracte kunst,
Het kunstwerk de Victory Boogie Woogie wordt als voorbeeld gebruikt. Dit bekende en omstreden werk van Piet Mondriaan is voor dit project met Lego nagemaakt om kinderen mee te nemen in het waarnemingsvermogen, inlevingsvermogen en kijken naar perspectief, licht en schaduw. Daarmee kijken we niet alleen met het oog van de kunstenaar, maar ook met het oog van de fotograaf en videomaker.
Omdat 'The Victory Boogie Woogie' van Piet Mondriaan op Lego lijkt, sluit dit beeld mooi aan op het niveau van de kinderen. We kijken namelijk naar de primaire kleuren rood, wit, blauw en geel, maar ook grijs en zwart, vierkanten, rechthoeken en horizontale en verticale lijnen.
De workshop duurt 1 uur en 15 minuten, indien de evaluatie ter plekke gaat plaatsvinden.
Na afloop van de workshop ontvangt de leerkracht een Powerpointpresentatie, voor een vervolgdeel. Dan gaan de kinderen niet met fotografie en Lego aan de slag, maar al tekenend spelen met dezelfde vormen. Deze Powerpoint leest als een kinderboek. De leerkracht hoeft dit dus niet als les voor te bereiden, slechts voor te lezen en de rest volgt vanzelf.
Ruimte eerste workshop: eerst het klaslokaal (ivm Digibord), daarna gaan we naar de gymzaal of het speellokaal voor meer speelruimte.
Duur workshop: 45 minuten. Daarna wordt de leerkracht gevraagd de Lego met de kinderen op te ruimen en een activiteit met beweging te leiden met een duur van 15-20 minuten, zodat Mirjam ondertussen alle gemaakte foto's kan verzamelen en in een Powerpointpresentatie kan voegen. Dit wordt tot slot bekeken op het Digibord en besproken.
Algemene informatie
1) De workshop begint in het leslokaal ivm het Digibord (WIFI nodig)
2) Daarna gaan we naar een grote ruimte. Denk aan een gymzaal of speellokaal.
PO: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
PO: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.