Cultuurzoeker voor onderwijs

Mirjam Offringa Producties

Kunst in je straat!

Omschrijving

In 2 maal 45 minuten (dus leuk om de dag mee af te sluiten en 3 x 45 minuten is nog leuker, indien er Ipads aanwezig zijn op school) wordt er speels en creatief ingegaan op cultureel erfgoed en kunst in de openbare ruimte. We kijken naar de geschiedenis van een bepaalde plek en hoe kunst daarop

In deel 1 gaat Mirjam vooral in op de geschiedenis van een bepaalde plek en laat ze voorbeelden zien van kunst in de openbare ruimte, die reageren op de plek. Daarna volgt een brainstormsessie met de kinderen, waarbij ze nadenken over de eigen straat of andere bekende plek. Daarna mogen de kinderen een kunstwerk, gebouw, of gebruikersvoorwerp ontwerpen voor een bepaalde plek. In deel 2 wordt er ingegaan op materiaalgebruik en gaan kinderen nu niet vanuit een idee, maar vanuit materiaal een kunstwerk bedenken of verder uitdenken en een maquette maken of idee helemaal uittekenen.

Door de workshop met nog eens 45 minuten uit te breiden, kunnen de kinderen de miniatuur die ze hebben gemaakt of getekend importeren via een app op de Ipad. In dezelfde app maken ze een foto of tekening van de omgeving, zodat ze het kunstwerk op de plek kunnen plaatsen, waar ze dat wensen (zie voorbeelden).

Wanneer er geen Ipads aanwezig zijn, kan het ook met tekenen, knippen en plakken.

Algemene informatie

Uitvoerende(n)
groepen 5&6, 7 & 8
Tijdsduur activteit
Dagdeel
Locatie
Op school, Op locatie, In overleg
Discipline
Mediakunst, Beeldende kunst, Cultureel erfgoed
Te boeken in
Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, De Wolden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld, Appingedam, Delfzijl, Groningen stad, Haren, Het Hogeland, Loppersum, Midden-Groningen, Oldambt, Pekela, Stadskanaal, Ten Boer, Veendam, Westerkwartier, Westerwolde
Doelgroep
PO - Groep 5 en 6, PO - Groep 7 en 8
Leerdoel
1) Leerlingen op creatieve wijze laten kennismaken met Cultureel erfgoed, kunst in de openbare ruimte en vormgeving. 2) Nadenken over materiaal en hoe dit vroeger en nu wordt ingezet of gebruikt. 3) Kijken naar kunst in de openbare ruimte en beseffen dat dit vaak iets zegt over de desbetreffende plek. 4) Maar ook mediawijsheid, wanneer er met iPads wordt gewerkt en de hierboven genoemde app.
Productvorm
Project, Tentoonstelling, Workshop/gastles, Anders
Rol leerlingen
Actief, Receptief, Reflectief
Aansluiting vakken
Aardrijkskunde, Geschiedenis, Handvaardigheid, Kunst, Taal
School dient te zorgen voor
Een goed werkend Digibord. Tekenpapier en potloden en kleurpotloden en stiften, gekleurd dikker papier, scharen en lijm. En de kinderen kunnen zelf materialen meenemen om miniaturen mee te knutselen, denk aan klei of karton. Ook kan het thema duurzaamheid en afval goed gekoppeld worden aan deze workshop.
Lesstof vervangend
- Ja -
Onderdeel van leerlijn
- Ja - Leergebied: kunstzinnige orientatie. Met de focus op kunst, cultuur en erfoed.

Divergeren, convergeren, samenwerken, het waarnemingsvermogen, inventiviteit, de creatieve verbeelding en communicatieve vaardigheden stimuleren. En toekomst gericht denken, vanuit het besef van veranderingen door de tijd
Speciaal onderwijs
- Nee -
Begeleiding door school nodig
- Nee -
Geschikt voor buitenschoolse opvang
- Nee -
Deelnemers minimaal
12
Deelnemers maximaal
28
Sluit aan op kerndoel
PO: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en te communiceren.
PO: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
PO: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Kostprijs
135,00
Prijs per leerling
2,50
Meerprijs
45,00
Toelichting meerprijs
De kostprijs bestaat uit 1 uur voorbereiding en een les van 1 1/2 uur in het PO. Of de afname van 2 lessen voor 2 verschillende groepen achter elkaar (45 min, korte pauze en weer 45 min). Het is ook mogelijk de kunstwerken later met een app op een iPad te