Cultuurzoeker voor onderwijs

Theater Kwadraat

Het Mysterie van Museum Mauzz

Omschrijving

Jimmy en Eva zitten gevangen in het saaiste museum van Nederland. Maar overal waar zij komen, komen schilderijen tot leven. En dan blijkt dit Museum Mauzz vol avonturen te zitten en komt er achter ieder schilderij een spannend verhaal tevoorschijn.Past perfect bij het thema “Reis mee!” van de

De voorstelling vertelt het verhaal van Eva en Jimmy die verdwaald raken in de droom van Jacob, de kat van Eva. Jacob droomt dat hij de directeur van Museum Mauzz is waar alles precies zo moet blijven zoals het is. Waar rust reinheid en regelmaat moet heersen en vooral geen kinderen met plakkerige vingertjes rond mogen lopen. Het museum moet lekker saai zijn….Maar overal waar Eva en Jimmy komen, komen de schilderijen en beelden tot leven en ontdekken zij dat dit museum alles behalve saai is. En Eva realiseert zich dat haar broertje Jimmy ook heel lief en leuk is.
Het publiek speelt een belangrijke rol in de zoektocht van Eva naar Jimmy en naar geluk.

Doel van de voorstelling is bij kinderen de interesse op te wekken voor schilderijen en beelden in een museum.  Zo willen we hen bewust maken van de verhalen die aan een kunstwerk vast zitten, die je met een beetje fantasie tot leven kunt brengen.

In het museum kun je elke reis maken die je wilt, een reis die je leven mooier maakt. Je reist mee van Karel Appel tot op het schip van Willem van der Velde. Ga je mee?

Algemene informatie

Uitvoerende(n)
Theater Kwadraat
Tijdsduur activteit
Minder dan een dagdeel
Locatie
Op school, Op locatie, In overleg
Discipline
Beeldende kunst, Cultureel erfgoed, Muziek, Theater
Te boeken in
Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, De Wolden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld, Appingedam, , , Delfzijl, , , Groningen stad, , Haren, , , Loppersum, , , Oldambt, Pekela, , Stadskanaal, Ten Boer, Veendam, , ,
Doelgroep
PO - Groep 1 en 2, PO - Groep 3 en 4, PO - Groep 5 en 6, Speciaal onderwijs
Leerdoel
Kinderen kunst laten beleven Leren kijken
Creëren
Zelf-reflecteren
Thema’s in het verhaal
Kunst/ Schilderkunst Cultureel erfgoed Musea
Verbinding Gezinnen/ Familie Acceptatie
Kennis bijbrengen van Nederlands erfgoed
Het accepteren van verschillen en overeenkomsten
Productvorm
Lesbrief, Workshop/gastles
Rol leerlingen
Receptief
Aansluiting vakken
Drama, Geschiedenis, Handvaardigheid, Kunst
School dient te zorgen voor
Een verduisterde ruimte. Een speelvlak van 6 X 6 meter. Minimal 2 stroompunten. Publiek in tribune opstelling (matten, banken, stoelen) ivm zicht.
Lesstof vervangend
- Ja - In deze voorstelling leert het publiek over verschillende Nederlandse kunstenaars en de toegevoegde waarde van musea.
Bij boeking kunt u de uitgebreide lesbrief downloaden.
Onderdeel van leerlijn
- Ja - Kunst en Cultuur
Speciaal onderwijs
- Ja -
Begeleiding door school nodig
- Ja -
Geschikt voor buitenschoolse opvang
- Ja -
Deelnemers minimaal
10
Deelnemers maximaal
120
Sluit aan op kerndoel
PO: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en te communiceren.
PO: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Kostprijs
600,00