Cultuurzoeker voor onderwijs

Tinkertijd

Schrijfmachientjes

Omschrijving

Tinkering is denken met je handen. Bouw je eigen schrijfmachientje. Maak er een kunststukje van. Leer ongemerkt over elektriciteit en beweging.

De lessen van Tinkertijd zijn zo ontworpen dat kinderen via een simpele uitnodiging - ga je mee een schrijfmachientje maken? - zelf hun ontdekkingstocht bepalen. Doordat zij zelf knutselen, kapot maken en opnieuw beginnen, ontdekken zij welke mogelijkheden de materialen hebben. Ze willen zelf uitvinden hoe het machientje sneller, springerig of juist heel traag kan gaan. Onze Tinkeraars geven slimme aanwijzingen zodat kinderen zelf de volgende stap voorwaarts ontdekken.

Algemene informatie

Uitvoerende(n)
Tinkertijd
Tijdsduur activteit
Minder dan een dagdeel
Locatie
Op school
Discipline
Beeldende kunst, Interdisciplinair
Te boeken in
Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, De Wolden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld, Appingedam, , , Delfzijl, , , Groningen stad, , Haren, , , Loppersum, , , Oldambt, Pekela, , Stadskanaal, Ten Boer, Veendam, , ,
Doelgroep
PO - Groep 3 en 4, PO - Groep 5 en 6, PO - Groep 7 en 8, VO - VMBO - Onderbouw, PO Leerkrachten
Productvorm
Workshop/gastles
Rol leerlingen
Actief, Reflectief
Aansluiting vakken
Handvaardigheid, Kunst, Natuurtechniek
School dient te zorgen voor
We gaan in groepjes van max. 8 ll aan de slag, in een aparte ruimte. De ruimte dient een half uur van te voren beschikbaar te zijn voor het klaarzetten. De workshop duurt 1-1,5 uur per groepje.
Lesstof vervangend
- Nee -
Onderdeel van leerlijn
- Ja - - kerndoel 55: door samen te werken, naast en met elkaar, leren kinderen van en met elkaar. Ze bekijken elkaars werk kritisch, of juist bewonderend en reageren erop door er op voort te borduren of er nieuwe ideeën door op te doen. Kinderen dagen zichzelf voortdurend uit om iets nieuws te proberen, stellen hardop vragen en gaan deze onderzoeken.
- kerndoel 56: al doende leren kinderen het verband tussen vormgeving en functie: als het er mooi uitziet, maar niet werkt, zullen ze het ontwerp aanpassen tot het wel werkt en v.v.
- Kerndoel 45: de leerlingen leren oplossingen voor (technische) problemen ontwerpen, uitvoeren en evalueren. Leerlingen gaan uit van het effect dat ze willen bereiken, vanuit de esthetische kant. Ze gaan op zoek naar oplossingen voor hun ontwerp’probleem’
Speciaal onderwijs
- Nee -
Begeleiding door school nodig
- Ja -
Geschikt voor buitenschoolse opvang
- Ja -
Deelnemers maximaal
3
Sluit aan op kerndoel
PO: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en te communiceren.
PO: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Kostprijs
325,00