Cultuurzoeker voor onderwijs

Eye Filmmuseum

Eye Filmmuseum gastlessen

Omschrijving

Haal het Eye Filmmuseum de klas in en laat de leerlingen de wereld van film ontdekken met de museumdocent van EYE. De gastles sluit aan bij de belevingswereld van de leerlingen die door het bekijken van diverse films een globaal overzicht van de filmgeschiedenis krijgen en zien hoe de wereld om ons

Er zijn drie verschillende gastlessen:
-gastles met het thema ‘spelen’ voor groep 3 en 4
-gastles met het thema ‘alles kan met animatie’ voor groep 5 en 6
-gastles met het thema ‘stunts’ voor groep 7 en 8

Gastles ‘Spelen’ - groep 3 en 4
Het filmprogramma bevat zes korte films, met een totale lengte van 40 minuten. De films laten zien hoe spelen en speelgoed van vroeger en nu op film zijn vastgelegd. Wie kent de spelletjes zaklopen en ringsteken? Wat is er allemaal te doen in een speeltuin? Hoe wordt speelgoed eigenlijk gemaakt? Wat zijn de verschillen tussen vroeger en nu?
De films zijn van 105 tot 60 jaar oud, sommige films zijn gemaakt nog voordat de grootouders van de leerlingen werden geboren.
Voorafgaand aan de les kunnen de leerlingen een lied oefenen dat ze mee mogen zingen bij een van de films.
In de introductie op het filmprogramma gaat de gastdocent met de leerlingen in gesprek over oude films. De eerste filmvertoning was al in 1895. Film was vroeger bijna altijd in zwart-wit en er was nog geen geluid.
De leerlingen gaan acteren zoals voor een stille film gebruikelijk was. In de nabespreking komt de ervaring van de leerlingen met de films aan de orde en gaat de gastdocent samen met de leerlingen dieper in op het thema.
Na de filmvertoning gaan de leerlingen zelf aan de slag met een wonderschijf, waarmee ze beeld kunnen laten bewegen. Voor deze opdracht zijn werkbladen beschikbaar.

Gastles ‘Alles kan met animatie’ - groep 5 en 6
Het filmprogramma bestaat uit zeven of negen korte films, met een totale lengte van 27 of 31 minuten.  De films laten zien hoe animatie vroeger en nu in film is toegepast. Als je het kunt verzinnen, dan kun je het maken met animatie! In elke film gebeurt er iets dat in werkelijkheid niet mogelijk is, maar wel in animatie. Hoe kan een lucifer volleyballen, een fotograaf uit een inktpot komen, een pop pudding eten en een konijn praten? Leerlingen maken kennis met heel vroege animatie én met meer recente animatiefilms. Geschikt om te behandelen in het tijdvak van televisie en computer.
In de introductie op het filmprogramma gaat de gastdocent in gesprek met de leerlingen over animatie. Hoe wordt animatie gemaakt? Wat zijn overeenkomsten en verschillen in films tussen vroeger en nu? In de nabespreking gaat de gastdocent samen met de leerlingen dieper in op het thema. Met de verwerkingsopdracht gaan leerlingen creatief aan de slag, geïnspireerd door de films die ze net gezien hebben. De leerlingen kunnen een animatie-opdracht kiezen die ze leuk vinden: een verhaal bedenken, een eigen wereld tekenen of iets knutselen. Voor deze opdracht zijn werkbladen beschikbaar.

Gastles ‘Stunts’ - groep 7 en 8
Het filmprogramma bestaat uit drie compilaties van filmfragmenten en twee korte films, met een totale lengte van 38 minuten. De films laten zien hoe stunts vroeger en nu op film zijn vastgelegd.
Hoe kun je van een trap af fietsen, over een koord naar een wolkenkrabber lopen, met een auto door een huis rijden en zonder parachute uit een vliegtuig springen? Leerlingen onderzoeken hoe dit in film gedaan werd en ontdekken dat acteren vroeger levensgevaarlijk was. Ook is er aandacht voor technische mogelijkheden dankzij de komst van de computer.
Geschikt om te behandelen in het tijdvak industrialisatie in de eerste helft van de 20ste eeuw, de tijd van televisie en computer in de tweede helft van de 20ste eeuw en als leuke afsluiting van het verkeersexamen.
In de introductie op het filmprogramma gaat de gastdocent in gesprek met de leerlingen over oude films en stunts in film. Wat is echt en wat is nep? Hoe worden stunts gemaakt en wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen vroeger en nu? In de nabespreking gaat de gastdocent samen met de leerlingen dieper in op het thema. Er zijn verschillende mogelijkheden voor de verwerking van de les, geïnspireerd door de films die de leerlingen net gezien hebben waaronder het zelf oefenen van een stunttruc voor of zonder een camera, maar ook het maken van een storyboard van een zelfbedachte filmstunt. Voor deze opdracht zijn werkbladen beschikbaar.

Algemene informatie

Uitvoerende(n)
Eye Filmmuseum
Tijdsduur activteit
Anders
Locatie
Op school
Discipline
Mediakunst, Beeldende kunst, Cultureel erfgoed
Te boeken in
Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, De Wolden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld, Appingedam, Bedum, Bellingwedde, Delfzijl, De Marne, Eemsmond, Groningen stad, Grootegast, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Leek, Loppersum, Marum, Menterwolde, Oldambt, Pekela, Slochteren, Stadskanaal, Ten Boer, Veendam, Vlagtwedde, Winsum, Zuidhorn
Doelgroep
PO - Groep 3 en 4, PO - Groep 5 en 6, PO - Groep 7 en 8, Speciaal onderwijs
Leerdoel
-Leerlingen krijgen kennis over en waardering voor cultureel erfgoed. -Leerlingen leren gebruik te maken van bronnen uit het cultureel erfgoed. -Leerlingen krijgen inzicht in de overeenkomsten en verschillen tussen vroeger en nu aan de hand van herkenbare thema's.
Productvorm
Workshop/gastles
Rol leerlingen
Actief, Receptief, Reflectief
Aansluiting vakken
Drama, Geschiedenis, Kunst
School dient te zorgen voor
-De films worden vertoond vanaf dvd. Het moet in het klaslokaal mogelijk zijn om een dvd af te spelen via de computer of via een dvd speler en het moet mogelijk zijn om de films op groot scherm te projecteren, via de beamer of via het digitaal schoolbord.
-Een verduisterd klaslokaal zodat de films optimaal bekeken kunnen worden.
-Stickers met de namen van de leerlingen, zodat de gastdocent kan zien hoe de leerlingen heten.
-Uitgeprinte werkbladen
-Knutselbenodigdheden
Lesstof vervangend
- Nee -
Onderdeel van leerlijn
- Nee -
Speciaal onderwijs
- Ja -
Begeleiding door school nodig
- Ja -
Geschikt voor buitenschoolse opvang
- Nee -
Deelnemers maximaal
35
Sluit aan op kerndoel
PO: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
PO: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Kostprijs
100,00