Cultuurzoeker voor onderwijs

Mirjam Offringa Producties

Stop the motion!

Omschrijving

Aan de hand van een thema dat de school aandraagt, helpt Mirjam kinderen hun eigen stop-motion-video te maken (= animatiefilmpje) dat aansluit op het thema.  Mirjam inspireert de kinderen met voorbeelden, legt uit hoe een storyboard werkt  en de opbouw van een verhaal, maar ook waar je qua

Voor deze workshop put Mirjam niet alleen vanuit haar eigen ervaring als kunstenaar, maar ook vanuit haar ervaring als regisseur en producer. Spelenderwijs leren kinderen op deze manier wat er komt kijken bij het maken van een korte film. Mirjam won zelf de Van Lanschot Kunstprijs 2016 met haar video 'Het Contact'.

Geschikt voor kinderen vanaf groep 5.

T.a.v. de genoemde prijs: dit is een vanaf-prijs. Wanneer de workshop dient aan te sluiten op een speciaal thema, is het aan te raden hier ook een speciale inleiding voor te laten maken. Uiteraard brengt dit extra kosten met zich mee. Die voorbereiding wordt dan ook afgestemd met de CC-er van de school. 

Kosten voor animatieklei en andere materialen zijn hier nog niet meegerekend. 

Algemene informatie

Uitvoerende(n)
Mirjam Offringa
Tijdsduur activteit
Dagdeel
Locatie
Op school, Op locatie, In overleg
Discipline
Mediakunst, Beeldende kunst, Cultureel erfgoed, Literatuur, Muziek, Theater
Te boeken in
Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, De Wolden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld, Appingedam, , , Delfzijl, , , Groningen stad, , Haren, , , Loppersum, , , Oldambt, Pekela, , Stadskanaal, Ten Boer, Veendam, , ,
Doelgroep
PO - Groep 5 en 6, PO - Groep 7 en 8
Leerdoel
1. Leren een verhaal op te bouwen.
2. Leer een animatiefilm te maken (en besef hoeveel geduld hiervoor nodig is)
2. Creatief samenwerken:
en kies daarbij de rol die bij jou past (decorbouwer, stylist, acteur, regisseur, producer);
3. Divergeren en convergeren a.d.h. van het gekozen thema en uiteindelijk kritische keuzes durfen maken qua beeld.
4. Brainstormen - hoe kom je op een origineel idee?
Productvorm
Workshop/gastles
Rol leerlingen
Actief, Receptief, Reflectief
Aansluiting vakken
Aardrijkskunde, Drama, Geschiedenis, Handvaardigheid, Kunst, Levensbeschouwing, Maatschappijleer, Muziek, Natuur, Nederlands, Taal
School dient te zorgen voor
I-pads of smartphones, die met de laatste versie is geupdate en waarop we een app kunnen installeren, waarmee we de stop-motion-video kunnen opnemen. Zeer gebruiksvriendelijk voor kinderen.
Lesstof vervangend
- Ja - De leerkracht kan op deze manier 2-4 uren worden ontlast. Maar het is ook leuk voor de leerkracht mee te kijken, want ze zullen verrast zijn hoe leuk de kinderen in deze groepen gaan samenwerken. En wellicht kunnen ze het daarna zelf eens gaan doen met de groep.
Onderdeel van leerlijn
- Ja - creatief denken en samenwerken
storytelling
communicatie
Speciaal onderwijs
- Ja -
Begeleiding door school nodig
- Nee -
Geschikt voor buitenschoolse opvang
- Ja -
Deelnemers maximaal
30
Sluit aan op kerndoel
PO: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en te communiceren.
PO: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
PO: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Kostprijs
200,00
Prijs per leerling
7,00
Meerprijs
7,00
Toelichting meerprijs
7,00 per leerling bij 28 kinderen per 1,5 uur. Kosten voor materiaal komen hier nog bij, indien nodig. En kosten voor voorbereiding, indien nodig. Stel dat de inhoud moet aansluiten op een thema.