Cultuurzoeker voor onderwijs

Rianne Wiersma

Hofdans tot Hiphop

Omschrijving

Dit is een project voor de groepen 5 t/m 8 uit het PO. In vier lessen gaan we door de (dans)geschiedenis heen.

In dit project gaan we in vier lessen door de (dans)geschiedenis heen. In de eerste les gaat het over het verschil in hofdans en volksdans en de middeleeuwse klassenmaatschappij. In de tweede les gaan we dieper in op de Afrikaanse volksdansen, omdat dit belangrijk is voor de laatste twee lessen. De derde les behandelt de streetdance en hoe die is ontstaan in de grote steden van Amerika. Een belangrijke invloed is de invloed van de Afrikaanse dans. We laten de kinderen ook stil staan bij de geschiedenis en hoe die cultuur daar terecht is gekomen. De laatste les gaat over Zuid Amerika en de kolonisatie. Ook hier zijn de Afrikaanse invloeden terug te vinden. Indien gewenst werken we in een extra les nog aan een presentatie.

Algemene informatie

Uitvoerende(n)
Rianne Wiersma
Tijdsduur activteit
Meerdere dagdelen
Locatie
Op school, In overleg
Discipline
Cultureel erfgoed, Dans, Interdisciplinair
Te boeken in
Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, De Wolden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld, Appingedam, Bedum, Bellingwedde, Delfzijl, De Marne, Eemsmond, Groningen stad, Grootegast, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Leek, Loppersum, Marum, Menterwolde, Oldambt, Pekela, Slochteren, Stadskanaal, Ten Boer, Veendam, Vlagtwedde, Winsum, Zuidhorn
Doelgroep
PO - Groep 5 en 6, PO - Groep 7 en 8
Productvorm
Project
Rol leerlingen
Actief, Receptief, Reflectief
Aansluiting vakken
Aardrijkskunde, Dans, Geschiedenis
School dient te zorgen voor
In overleg
Lesstof vervangend
- Ja - Project sluit aan bij wereldoriƫntatie.
Onderdeel van leerlijn
- Ja -
Speciaal onderwijs
- Ja -
Begeleiding door school nodig
- Ja -
Geschikt voor buitenschoolse opvang
- Ja -
Sluit aan op kerndoel
PO: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en te communiceren.
PO: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
PO: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Kostprijs
N.O.T.K.