Cultuurzoeker voor onderwijs

Rianne Wiersma

Dans een boek

Omschrijving

Een (prenten)boek is het uitgangspunt voor één of meerdere danslessen.

Dans leent zich bij uitstek om een boek of een verhaal tot leven te laten komen. U kiest een (prenten)boek waar ik dan danslessen bij maak. We kunnen de lessen ook geven in combinatie met het gebruik van de Kamishibai. Een les duurt tussen de 30 en 45 minuten.

Figuren, situaties en gebeurtenissen uit het boek zijn telkens de inspiratiebron voor nieuwe dansopdrachten. Het is zeker niet de bedoeling het verhaal chronologisch na te dansen, maar doel is dat de kinderen al dansend het verhaal gaan beleven. Voorbeelden van boeken die goed geschikt zijn om na te dansen: ‘De gele ballon’, ‘Platvoetje’, ‘Ik kan niet slapen kleine beer’, ‘Boer Boris’, ‘Mama kwijt’, ‘De Griezels’. 

Algemene informatie

Uitvoerende(n)
Rianne Wiersma
Tijdsduur activteit
Minder dan een dagdeel
Locatie
Op school, In overleg
Discipline
Dans, Interdisciplinair, Literatuur
Te boeken in
Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, De Wolden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld, Appingedam, Bedum, Bellingwedde, Delfzijl, De Marne, Eemsmond, Groningen stad, Grootegast, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Leek, Loppersum, Marum, Menterwolde, Oldambt, Pekela, Slochteren, Stadskanaal, Ten Boer, Veendam, Vlagtwedde, Winsum, Zuidhorn
Doelgroep
PO - Groep 1 en 2, PO - Groep 3 en 4
Productvorm
Lesbrief, Workshop/gastles
Rol leerlingen
Actief, Receptief, Reflectief
Aansluiting vakken
Dans, Taal
School dient te zorgen voor
In overleg
Lesstof vervangend
- Ja - Danslessen kunnen aansluiten bij het taalonderwijs.
Onderdeel van leerlijn
- Ja -
Speciaal onderwijs
- Ja -
Begeleiding door school nodig
- Ja -
Geschikt voor buitenschoolse opvang
- Ja -
Deelnemers maximaal
30
Sluit aan op kerndoel
PO: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en te communiceren.
PO: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
PO: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Kostprijs
N.O.T.K.