Cultuurzoeker voor onderwijs

Groninger Museum

Kleur

Omschrijving

De leerlingen krijgen een interactieve rondleiding waarin kleur centraal staat. Vervolgens gaan ze in de atelier een kleurig kunstwerk maken.

Groepen 1 t/m 5
Kijk naar de Prouststoel van Mendini. Waar komen die “pixels” vandaan? Wat hebben ze te maken met de trap en de tegeltjes op de muren? Wat gebeurt er als de kleuren van een Ploegschilderij weg gepuzzeld worden? En wat als een saai schilderij plotseling vrolijke kleuren krijgt? Kleuren staan centraal tijdens deze rondleiding, vooral de kleuren op de kunstwerken. 

Atelier
In het kinderatelier gaan de  leerlingen  met kleuren werken. Hoe maak je zelf kleuren?  Met prismabrillen kunnen ze de regenboogkleuren herkennen. Ze maken een kleurig werkstuk. 

Groepen 5 t/m 8
Kleur staat centraal. Een replica van Dijkstra’s portret van Jan Wiegers ligt op de grond. De leerlingen leggen op het portret gekleurde  rondjes met de meest voorkomende kleuren.  Het  kleuren palet  van de Ploeg is een feit geworden! Waarom gebruiken ze juist deze kleuren? Wat hebben deze “pixels ”met de stoel van Mendini te maken? De leerlingen gaan vooral zelf actief kleur bekennen in het museum. 

Atelier
De leerlingen  kijken  met prismabrillen en herkennen de regenboogkleuren.  Door middel van een experimentje  ervaren  de  leerlingen het begrip “Nabeeld”. De leerlingen gaan een werkstuk maken gebaseerd op kleur. 

Algemene informatie

Uitvoerende(n)
Groninger museum
Tijdsduur activteit
Dagdeel
Locatie
Op locatie
Discipline
Beeldende kunst, Cultureel erfgoed, Literatuur
Te boeken in
Groningen stad
Doelgroep
PO - Groep 1 en 2, PO - Groep 3 en 4, PO - Groep 5 en 6, PO - Groep 7 en 8, Speciaal onderwijs
Productvorm
Tentoonstelling, Workshop/gastles
Rol leerlingen
Actief, Receptief, Reflectief
Aansluiting vakken
Geschiedenis, Handvaardigheid, Kunst
Lesstof vervangend
- Nee -
Onderdeel van leerlijn
- Nee -
Speciaal onderwijs
- Ja -
Begeleiding door school nodig
- Ja -
Geschikt voor buitenschoolse opvang
- Ja -
Deelnemers minimaal
10
Sluit aan op kerndoel
PO: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
PO: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Kostprijs
N.O.T.K.
Prijs per leerling
5,00